Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Opublikowano przez dnia 28 grudnia 2012 | Brak komentarzy

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Początek nowego roku to czas, kiedy planujemy sprawy, mające uczynić kolejnych 365 dni bardziej owocnymi oraz takimi, które przyniosą nam satysfakcję. Myślimy wtedy o rzeczach, których do tej pory nie zrobiliśmy dla samych siebie lub naszych bliskich. Zwykle tłumaczymy się brakiem czasu, energii, pieniędzy, a tak naprawdę często brakuje nam po prostu motywacji do ich rozpoczęcia. Nasze postanowienia noworoczne nawet jeśli wprowadzimy je w życie i wykonamy pierwszy krok szybko mogą zostać zapomniane a działania, które z nich wynikały – zaniechane. Wszystko zależy od motywacji.

 

Postanowienia noworoczne a motywacja

W psychologii motywacja rozumiana jest jako proces, który aktywizuje ludzkie zachowanie, to inaczej pobudzenie do działania. U podstaw ludzkiej motywacji leży dążenie do zaspokojenia potrzeb lub osiągnięcia konkretnego celu. I tak noworoczne postanowienie może wiązać się z potrzebą bycia atrakcyjnym fizycznie oraz celem – zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Działanie do którego jesteśmy w tym wypadku napędzani to dieta i regularne ćwiczenia fizyczne. Podobnie jest z rzucaniem palenia. Potrzebą może być tu dbanie o własne zdrowie, pozbycie się uciążliwego nawyku, chęć zadbania o zdrowie osób z najbliższego otoczenia.  Cel to na przykład niesięganie po papierosa częściej niż raz na tydzień. Działania prowadzące do celu i zaspokojenia potrzeby obejmują całe spektrum zachowań od wprowadzania limitu dziennego do środków farmakologicznych.

Warto pamiętać, że wytrwałe realizowanie postanowień zależeć będzie od tego, jak silna jest nasza potrzeba. Oczywiście im silniejsza potrzeba, tym większe prawdopodobieństwo utrzymania związanego z nią działania. Sam fakt pojawienia się takiego, a nie innego pomysłu wskazuje już, że dana rzecz lub sprawa jest dla nas ważna. Jednak dopiero dokładne przyjrzenie się znaczeniu, jakie danej kwestii przypisujemy, pozwala nam oddzielić sprawy naprawdę dla nas istotne od tych, które  jawią nam się jako po prostu godne uwagi czy ciekawe. Na przykład nauka hafciarstwa  może nam się wydawać interesującą formą spędzania wolnego czasu, jednak jeśli nabyte w ten sposób umiejętności nie są dla nas podstawowym źródłem własnej wartości i nie stanowią podstawowej możliwości  rozwijania relacji z innymi, łatwo będzie nam ich zaniechać.

Po rozpoznaniu wagi poszczególnych spraw i wyłonieniu tych najistotniejszych, możemy zadać sobie pytanie: co sprawia, że dane dążenie jest dla mnie tak ważne? (np. dlaczego chcę być atrakcyjna fizycznie lub zdobyć certyfikat językowy). Następnym krokiem jest określenie sposobów zaspokojenia potrzeby, a więc odpowiedź na pytanie: jakie działania są mi potrzebne by osiągnąć zamierzony cel? W dalszym etapie: kiedy i w jakiej kolejności wprowadzę w życie swoje postanowienia. Zwykle pomocne okazuje się spisanie odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, a także stworzenie prostego grafiku. Zwłaszcza powody, które skłoniły nas do podjęcia danego działania powinno zostać zanotowane i znajdować się w miejscu, do którego raz po raz będziemy zaglądać np. w podręcznym kalendarzu.

 

Postanowienia noworoczne impulsem zmian

Pamiętajmy jednak, że naturalne jest przechodzenie od jednego działania do kolejnego po wysyceniu się danej potrzeby. Zatem nie wymagajmy od siebie chodzenia na basen lub dodatkowe zajęcia z angielskiego do końca życia! Zaspokojenie potrzeby lub realizacja celu wiąże się z pojawieniem nowych pomysłów i dążeń. Takie zmiany, które dokonują się po wypełnieniu zamierzonego planu są źródłem nie tylko naszej satysfakcji, ale przede wszystkim zdrowego rozwoju.

Dobry psycholog Poznań - Paulina Siemieniak – skuteczna psychoterapia

_________________________________

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>