Sposób na jesienną depresję

Opublikowano przez dnia 25 października 2011 | Brak komentarzy

Sposób na jesienną depresję

Współczesny świat wymaga od nas szczęścia i pełni energii każdego dnia. Tymczasem cechą ludzkiej natury, podobnie jak całego świata przyrody jest odczuwanie różnych poziomów energii w zależności od okoliczności przyrody. Jesienią i zimą krótsze dni, mniejsza ilość naturalnego światła, rzadsza aktywność fizyczna skutkują ospałością, obniżonym nastrojem lub po prostu smutkiem. Zwolnienie tempa i brak sił powoduje, że niekiedy zastanawiamy się, czy wszystko jest z nami w porządku, czy taki nasz stan jest świadectwem wewnętrznych problemów, które natychmiast należy usunąć?

Pierwszy krok do zmiany niepożądanego nastroju to odpowiedź na pytanie, co mogę zrobić dla siebie, by poczuć się dobrze? Dla niektórych sposób na sezonową chandrę to wyjazd do ciepłych krajów, by naładować akumulatory i tak dotrwać do wiosny. Inni w tym okresie czerpią pozytywny nastrój z aktywności fizycznej, odkrywając zajęcia Zumby lub Jogi. Przede wszystkim warto uświadomić sobie, która z tych rzeczy przyniesie mi przyjemność?

Istnieje pewna grupa osób, które będą mieć duży problem w udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytanie. Ciężko będzie odnaleźć im przyjemność. Są to osoby, u których prawdopodobnie wystąpiły sezonowe zaburzenia afektywne. Istotą tych zaburzeń jest regularne pojawianie się

objawów depresji jesienią lub zimą

oraz ich ustępowanie wiosną. W okresie zimowym osoby takie uskarżają się nie tylko na zmęczenie, ale także na senność, zwiększony apetyt na potrawy bogate w węglowodany. Poza tym występują u nich inne objawy charakterystyczne dla depresji a więc: utrata zainteresowania przyjemnością, utrata lub przyrost wagi, bezsenność lub nadmierna potrzeba snu, poczucie bezwartościowości oraz nawracające myśli na temat śmierci. Chorzy borykają się także z zaburzeniami koncentracji oraz mniejszą stanowczością. Uaktywnienie się depresji sezonowej pogarsza ich funkcjonowanie w rolach społecznych i zawodowych.

Na szczęście współcześnie istnieje kilka bardziej skutecznych sposobów walki z depresją niż tylko czekanie do wiosny. Jedną z metod jest terapia wykorzystujące sztuczne światło. Już dwie godziny jasnego światła dziennie mogą spowodować złagodzenie symptomów depresji.

Dobry psycholog – Poznań - Paulina Siemieniak – skuteczna psychoterapia

_________________________________

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>